maandag 25 september 2017

Yoga Nidra

"At the point of meaningful rest, when sleep has not yet come
and external wakefulness vanishes, at this point being is revealed.”
(Vigyana Bhairava Tantra)

Bovenstaand citaat, van een meer dan 4000 jaar oude tekst, beschrijft de ervaring tijdens Yoga Nidra.

In 2017 heb ik een Teacher Training Yoga Nidra gevolgd en in de ahsram in Zweden waar ik datzelfde jaar verbleef oefenden we het elke dag.

Iedereen kan Yoga Nidra beoefenen en degene die leidt kan de vorm, lengte en diepte aanpassen aan de omstandigheden, van simpel en speels voor kinderen tot enorm complex voor gevorderde studenten.

Een half uur Yoga Nidra staat gelijk aan vier uur slaap” (Swami Satyananda)

Yoga Nidra is vooral bekend vanwege de diepe ontspanning, zowel fysiek als mentaal.
Het is heel goed mogelijk door Yoga Nidra ervaringen en herinneringen te verwerken, spierspanning en stress te verminderen en de bloeddruk en hartslag te verlagen, wat uiteraard een helende werking heeft op zowel lichaam als geest.

De naam Yoga Nidra staat voor een bewustzijnsstaat waarin je, door een bepaalde methode, wordt meegenomen, terwijl je languit ligt onder je dekentje en luistert naar mijn stem. Lichaam en geest bereiken een meditatieve staat.
Door Yoga Nidra ontwikkel je een ervaring die je ook in andere situaties kunt gebruiken. 
En net als in meditatie is regelmaat in de beoefening van Yoga Nidra belangrijk. Regelmaat zal je helpen om helderheid en een vredige staat te bereiken die je vervolgens ondersteunen in een gezond lichaam en bewustzijn in alles wat je doet.

Om die diepe rust te bereiken is het goed om voorafgaand aan de Yoga Nidra oefeningen in concentratie te doen en ook lichte fysieke oefeningen om alvast iets aan spanning los te laten.

Hari Aum Tat Sat
SHARE:

Geen opmerkingen

Een reactie posten

BLOGGER TEMPLATE DESIGNED BY pipdig