donderdag 14 februari 2019

Wat is Yoga Nidra?


Over Yoga Nidra worden verschillende uitspraken gedaan, maar ik ben het met Swami Jnaneshvara eens als hij zegt: In recent years it has become common to use the term "yoga nidra" to mean virtually any form of relaxation practice. However, Yoga Nidra is traditionally a profoundly deep practice that is refined over an extended period of time.”

De afgelopen jaren wordt de term Yoga Nidra voor vrijwel iedere vorm van ontspanning gebruikt. Yoga Nidra is echter een oprechte diepgaande beoefening die over de loop der tijd is verfijnd”.(vrij vertaald)

Vaak zijn woorden ontoereikend en kan alleen de eigen innerlijke ervaring je laten 'weten' wat iets is en dat iets is.

Ik heb Yoga Nidra geleerd in de lijn van Swami Satyananda Saraswati van Bihar School of Yoga. De Yoga Nidra's van Swami Satyananda (te lezen in zijn boeken en te volgen op YouTube) zijn anders dan die van zijn opvolger Swami Niranjanananda, en van die van Swami Satyasangananda en Swami Yogaratna.

Ik heb ook Yoga Nidra-sessies gevolgd uit andere tradities en die hebben mij eveneens geholpen om naar de diepere laag in mijzelf te komen. Noem het je ware natuur, de stilte in jezelf, het Zelf, je bewustzijn.

Laat ik enkele fragmenten delen uit een toespraak van Swami Satyananda:
Talk at the First International Yoga Convention, Bihar School of Yoga, November 5, 1964

What is yoga nidra? It is a state in which you are neither asleep nor awake. If you fall asleep, it is not yoga nidra. If you remain awake, then too it is not yoga nidra. If dreams overtake you, it is not yoga nidra. Yoga nidra is a state in which there is awareness of the conscious, subconscious and unconscious fields of your mind all at one time. It is a perfect therapy. It removes all psychological abnormalities and samskaras, and helps you to become your normal, natural self.

Yoga nidra means psychic sleep. Sleep rests the body, but yoga nidra rests both the mind and body. When you are asleep, your consciousness sleeps in your astral body, but in yoga nidra your consciousness is awake within. Yoga nidra performs two beneficial functions. It removes fatigue and invigorates the body. The stresses and strains of daily life create tensions and these rob the mind of its serenity. Yoga nidra removes tensions and restores the elasticity of your mind.

How to practise yoga nidra? First do a few asanas and pranayamas and follow them up with yoga nidra. This technique is best learned from the guru. Not that it will harm you if you practise it without his help, but if you do it on your own, the chances are that every time you begin you will end up falling asleep. Then your samskaras will not be destroyed and you will not make any progress.
Yoga Nidra een systematische beoefening waarin we onze zintuigen uit de buitenwereld naar binnen trekken naar bepaalde subtiele aspecten van ons zijn, zoals ademhaling, gewaarwordingen, emoties, gevoelens en bepaalde aspecten van de geest.

Dat naar binnen keren heet pratyahara, wat één van de onderdelen van het achtvoudige pad van yoga is zoals beschreven door Patanjali in Raja Yoga.

Het achtvoudige pad:
yama (beperking)
niyama (inachtneming)
asana (zit of houding)
pranayama (ademwerk)
pratyahara (naar binnen keren)
dharana (concentratie)
dhyana (meditatie)
samadhi (verlichting)

Pratyahara is een belangrijke beoefening om tot dharana, dhyana en samadhi te komen. Over de beoefening van die acht ledematen (8 limbs) en dan m.n de chakra's, karma, samskara's en kundalini tantra vertel ik in de workshops/verdiepingscursus Kundalini Shakti.

Door de beoefening van Yoga Nidra kunnen we werken aan de verwijdering van blokkades, zowel lichamelijk als geestelijk én spiritueel.
Enkele voordelen Yoga Nidra:

1. Het beoefenen van yoga nidra is erg belangrijk in de huidige tijd gezien onze levensstijl.
Via onze zintuigen worden we overladen met informatie wat veelal leidt tot burn-outs, stress en oververmoeidheid.

Door onze zintuigen naar binnen te trekken kunnen we ons pas écht op datgene concentreren wat er binnen in ons omgaat.

2. Yoga Nidra geeft ontspanning, op lichamelijk, mentaal én emotioneel niveau.

3. Yoga Nidra helpt in concentratie, iets wat we in ons huidige leven steeds minder op kunnen brengen. Onze geest dwaalt constant af (zappen). De focus die we door Yoga Nidra bereiken helpt ons in ons creatieve denkvermogen en bij het leren en bestuderen doordat we onze zintuigen oefenen (schrijven, luisteren en visualiseren).
In yoga nidra lukt dat doordat de onbewuste geest heel ontvankelijk is.

4. Door al die drukte hebben we nauwelijks tijd om alle informatie te verwerken. We zijn meer bezig met 'doen' dan met 'zijn', actie i.p.v waarnemen.
Alle onderdrukte herinneringen, emoties en trauma's vertroebelen het onderbewustzijn en de onbewuste geest en die uiten zich in woede, haat, angst e.d
Tijdens de beoefening van Yoga Nidra kunnen we deze loslaten, op lichamelijk, mentaal en emotioneel niveau.

Dat gebeurt niet in één sessie uiteraard, want ook in yoga nidra baart oefening kunst.
Nu ik het een aantal jaren beoefen begin ik de resultaten te merken.

Zo ben ik bijvoorbeeld eerder in staat mijn grens aan te geven, voel ik sneller aan wanneer iemand over die grens probeert te gaan, ben beter in het weer los kunnen laten van iets dat mij emotioneel van slag heeft gemaakt en probeer ik echt te volgen wat ik van binnenuit voel als mijn pad.

Lees hier meer over mij, Hanneke Norbruis

Wil je Yoga Nidra volgen in mijn Yogastudio in Zaandam?
Kijk dan op het rooster of bij de workshops.
SHARE:

donderdag 31 januari 2019

De kracht van muziek

Foto Hanneke Norbruis© Havan (vuurceremonie) India
Interessante uitzending van de NPO over de kracht van muziek.
Ontroerend en ook fascinerend, want wat zijn onze hersenen toch ongelooflijk ingenieus!

Rond 9.00 min. vraagt Mike zich af hoe het toch komt dat als hij er een nachtje over slaapt, hij een bepaald muziekstuk makkelijker kan spelen dan de dag ervoor.
Ik moest meteen aan YOGA NIDRA en aan het zingen van bepaalde MANTRA'S denken.

In de ashram in India waar ik afgelopen december 2018 verbleef zongen we elke ochtend mantra’s en ook weer voordat we naar bed gingen of in ieder niet meer met elkaar spraken.
Tijdens je slaap wordt je geest rustig en passief, als het oppervlak van een stil meer. Als we ’s ochtends opstaan zijn onze geest en zenuwen nog rustig en er zijn geen mentale, emotionele of intellectuele afleidingen.

Als je meteen het nieuws, je social media of de tv aanzet, wordt je meestal overspoeld met problemen, schandalen en moeilijkheden. Ook dit raakt onze geest en zenuwen en triggert de negatieve neigingen (vrittis genaamd in de yoga filosofie) in onze geest, die vaak de hele dag door blijven rommelen.

Als de geest rustig en vredig is ontvangt het makkelijker bepaalde intenties.
Dat is wat we in Yoga Nidra doen; de geest ontvankelijk maken zodat ons onderbewustzijn deze positieve, helende en wijze zaadjes kan opnemen.

De vibraties van muziek hebben een diep effect op ons. Muziek maken helpt ons om afstand te nemen van ons denken, onze zorgen, onze ‘favoriete' problemen noem ik ze vaak.

Het chanten van mantra’s is een vorm van NADA YOGA, de yoga van het geluid.
SHARE:

zondag 27 januari 2019

Zweverig


Zweverig zijn kan echt niet!
Dat is een soort ongeschreven wet, dat doe je gewoon niet.
Ook ik zeg van mijzelf dat ik een niet-zweverige yogadocent ben en anderen bevestigen dat gretig met een gevoel van opluchting. Als je niet zweverig bent heb je immers de maatschappelijke norm begrepen en die respecteer je.
Zweverig zijn is namelijk heel erg.

Het woordenboek zegt dat het woord zweverig een bijvoeglijk naamwoord is dat 'vaag' of 'niet te grijpen' betekent. Synoniemen kunnen zijn: mistig, nevelig, onbestemd, ondefinieerbaar, ongrijpbaar, schemerig.
Dat blijft allemaal wat vaag, maar onder ons menen we de grens te kennen.

Spiritualiteit vinden we vaak griezelig zweverig, net als mantrazingen en mediteren. Veel mensen gruwen bij de geur van wierook of de klanken van de sitar, want die herinneren ons aan ... zweverigheid. Zweverigheid betekent dat je niet met beide voetjes op de vloer staat. Dat je niet gewoon en dus gek doet en dat je het contact met de werkelijkheid kwijt ben geraakt. Mannen gruwen er vaak nog meer van dan vrouwen. Geen yoga met lichtjes en Indiase muziek graag!

Voordat ik mijn eigen yogaschool begon was ik kledingontwerpster.
Inmiddels is er door de fastfashion veel veranderd, maar vroeger gingen we twee keer per jaar naar Parijs om ons te laten informeren over de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van kleuren, stoffen en silhouetten.
De toekomst vertalen in beeld en woord is enorm lastig. Iets wat (nog) niet tastbaar is uitdrukken kan ervoor zorgen dat mensen afhaken, dat er verwarring ontstaat of dat het niet begrepen wordt. Vaak liepen wij beginnende ontwerpers na zo'n beursdag vertwijfeld rond, want alle superlatieven en fraaie presentaties ten spijt, wij konden de gegeven informatie nog niet omzetten in iets grijpbaars. Eén van de meest bekende trend forcasters is Lidewij Edelkoort.

Ooit liet de Chinese eigenaar van een kledingbedrijf mij zijn toekomstplannen voor een nieuw merk zien. Ik zag grafiekjes en fraaie powerpoint presentaties en ik vroeg hem hoe hij er zo zeker van kon zijn dat zijn plan zou slagen. Dat kon hij, zo verzekerde hij me, doordat hij cijfers uit het verleden op bepaalde wijze ten opzichte van prognoses kon plaatsen. "Maar, zei ik, echt helemaal zeker is het dus niet, het blijft een gok". Het is waarschijnlijk net zo zeker als het feit dat ik ervan overtuigd ben dat bepaalde kleuren, stoffen en silhouetten volgend seizoen bepalend worden. "Ja, gaf hij toe, dat klopt".

Heb je ooit geprobeerd de smaak van wijn uit te leggen? Ik vond de woordkeuze van wijnkenners vaak nogal ... zweverig en overdreven. Doe effe normaal! Totdat ik een periode een liefhebber van Merlot werd en ik de verschillen en karakteristieken begon te kennen en daardoor beter begreep welke wijn ik moest kiezen en wat vinologen bedoelden.

We kunnen vinden dat de financieel directeur van een bedrijf een slechte manager is of te hoge bonussen ontvangt, maar zweverig zullen we hem niet snel noemen. 
Een wijnkenner noemen we wellicht gepassioneerd en grappig, maar we vinden niet dat zij van een andere planeet lijkt te komen.
Voor mij werd het begrijpen van mode-tendensen en -prognoses met het groeien van mijn kennis en ervaring makkelijker en ik was op den duur zelfs in staat zélf de toekomst aan te voelen.

Hoe komt het dan toch dat we yoga en meditatie altijd in het hokje zweverig willen plaatsen? Zou het kunnen dat we nog teveel vanuit ons denken redeneren en niet in staat zijn te voelen? Gewoon voelen. Waarnemen in jezelf wat er is. Niet in het verleden of in de toekomst, maar nú. Nú, het enige moment dat je kunt zijn. Ga eens zitten, sluit je ogen en ervaar wat er nú is. Probeer het niet te analyseren of onder woorden te brengen, maar wéét voor jezelf dat dít wat je nu waarneemt echt waar is, of het nou leuk, niet leuk, fijn of niet fijn is, daar gaat het niet om. Dit is er nú aan de hand, dít is jouw leven, zonder dat je je mee laat slepen in hoe het heurt, in hoe anderen vinden dat jij het zou moeten leven, in hoe je het liever zou zien ... Met beide voetjes op de vloer.
SHARE:

Over Hanneke Norbruis

Het begin van mijn yogareis was in de vroege jaren '90.
Zowel in mijn privé- als in mijn professionele leven kreeg ik flinke tikken te verduren die mijn gevoel van eigenwaarde en het vertrouwen in een ander behoorlijk op de proef stelden.

Iets in mij zei dat ik moest gaan zitten en naar binnen moest gaan.
Ik begon te mediteren, mijn intuïtie volgend zonder mij af te vragen of ik het wel 'goed' deed. Zonder boeken, zonder school, zonder leraar. Ik herhaalde melodische zinnen en oefende in vergeving en compassie. Jaren later, nadat ik wél lessen en retraites was gaan volgen en erover begon te lezen, begreep ik dat ik mantra's had gecreëerd en Metta en Liefdevolle Vriendelijkheid had beoefend.

Mijn interesse voor 'mijn pad' 'Dharma' was gewekt en ik kocht The Book of Yoga van het Sivanada Yoga Centre. Ik heb sindsdien heel veel boeken over yoga, meditatie, mindfulness en Boeddhisme gekocht, gelezen en ook weer verkocht, maar dit boek heb ik nog steeds. 
Inmiddels begríjp ik de inhoud van het boek en heb ik het allemaal beoefend, maar daar zijn heel wat jaartjes overheen gegaan.

Mijn reis is niet vanuit één school recht op haar doel af gegaan. Ik zie dat zelf niet als probleem, sterker nog, ik denk dat het ertoe bijdraagt dat ik authentiek en zelfstandig blijf in plaats van dat ik volg wat anderen reeds uitgestippeld hebben. Dat is ook wat de Boeddha (de Ontwaakte) bedoelde, dat je niet blindelings zijn woord moet geloven, maar zelf uit moet vinden waar jouw leven met al haar hobbels en bobbels nou eigenlijk over gaat.

Begon mijn asana-beoefening aanvankelijk met klassieke yoga, mijn aandacht werd getrokken naar de alignment-opvatting. De invloed van Guruji Iyengar is enorm belangrijk geworden in de hedendaagse yoga en in de jaren '90 heerste eigenlijk wel het idee dat zijn yogavorm de top was.

Toch ontbraken hierin voor mij de spirituele en filosofische componenten. 
Hierin ben ik mij door de jaren heen steeds verder gaan verdiepen d.m.v Tibetaans(e) Yoga en Boeddhisme, cursussen in Mindfulness, meditatie en Stress Counseling, een 200hrs Teacher Training in India en zelfstudie en beoefening.

Een ander aspect dat naar mijn mening ontbrak was de vrouwelijke kant. 
Yoga is een eeuwenoud systeem ontwikkeld door mannen voor mannen. Vrouwen leefden in dienst van mannen en werden (worden) als inferieur en onrein beschouwd.

Ik had behoefte aan zachtheid, aan compassie, aan minder dogmatisch en streng in de leer, aan energie (prana) laten stromen, aan rond, vloeiend en liefdevol.
En ik ben niet de enige zo blijkt. De hard-core ashtanga en vinyasa-lessen verliezen steeds meer terrein aan de Restorative, Mindful, Healing en Yin Yoga-lessen. We hebben blijkbaar behoefte aan een tegenhanger van onze jachtige, masculine wereld waarin hoger, verder, harder de norm zijn geworden.

Na enkele workshops bij Sarah Powers besloot ik haar Teacher Training Yin Yoga te volgen. Maar het kwam qua data en financiën allemaal niet uit, zodat ik voor Yogagarden in Amsterdam heb gekozen die Yin Yoga in de lijn van Paul & Suzie Grilley geven. De 50-uurs opleiding was een cadeautje voor mijzelf, waardoor ik besloot om ook de 200-uurs opleiding bij Marcel en Anat te volgen. Level 2 heb ik vervolgens bij Sarah Powers afgelegd.

Inmiddels was ik 'terug' bij de klassieke yoga en kwam daardoor bij de Bihar School of Yoga opgericht door Swami Satyananda Saraswati die in Swami Sivananda Saraswati (van wie ik immers jaren geleden The Book of Yoga had gekocht) zijn guru had gevonden.

Het boek de Autobiografie van een Yogi door Paramhansa Yogananda (Zie hier de trailer van de film Awake over zijn leven) inspireerde mij om me verder te verdiepen in Yoga Nidra, chakra's, kundalini en Kriya Yoga.
Ik doe dat opnieuw door veel zelfstudie en vrijwel dagelijkse beoefening én door regelmatig in ashrams te verblijven.
In 2017 volgde ik een retraite bij Swami Janakananda en in december 2018 was ik twee weken in India waar ik o.a Yoga Nidra, Karma Yoga (de yoga van actie), Jnan Yoga (de yoga van kennis), Ajapa Japa (meditatietechniek) en Chakra Shuddi (meditatie op chakra's) heb beoefend.
Misschien dat je denkt dat ik inmiddels ver af ben komen staan van de 'normale' yoga en misschien zelfs wel zweverig (één van de meest vieze woorden in het Nederlands ;-) ben geworden, maar niets is minder waar.
Veel meer dan voorheen sta ik met beide voeten op de vloer en ik zeg ook altijd plagerig dat datgene wat op de Zuidas gebeurt veel zweveriger is met al die aandelen, obligaties en resultaten uit het verleden die geen garantie voor de toekomst zijn ... dan welke vorm van yoga dan ook.

Je unieke 'jou' ontdekken, waar gaat 'joúw' leven nou eigenlijk over en hoe kun je daarmee samen met anderen een mooi, liefdevol en waardevol leven creëren, dat lijkt me een mooi levensdoel.
Dat kan je zelfstandig ontdekken en ontwikkelen, en je kunt het yoga-systeem als belangrijk hulpmiddel gebruiken.


Yoga is geen godsdienst
Yoga is geen cult (sekte)
Yoga gaat niet enkel over lichamelijke oefeningen (asana's)
en yoga is niet serieus,
maar wel oprecht.
- Sri Sudhir Tiwari


Ik hoop je binnenkort te ontmoeten.
Om shanti (vrede), Hanneke Norbruis

In het maart-april-nummer 2019 van Yoga International NL staat een interview door Cathelijne Esser met Hanneke over het boek Kundalini Tantra door Swami Satyananda Saraswati.


Hanneke heeft oa. de volgende opleidingen gevolgd: Hatha Yoga Docentenopleidingen (o.a 200hrs Yoga Alliance), Yin Yoga Docentenopleidingen (o.a 50hrs en 200hrs Yoga Alliance bij YogaGarden en Level 2 bij Sarah Powers), Teacher Training Yoga Nidra, 50hrs Vinyasa TT, Jaaropleiding Tibetaanse Yoga, Opleiding Mindfulness, Opleiding Meditatiebegeleider, meerdere (stilte) retraites en verblijven in ashrams, HBO Ayurveda (VBAG en BATC erkend), HBO Massage (Klassieke Massage, Holistische Massage, Thai Yogamassage, Ayurvedische Massage, Stoelmassage).
SHARE:
BLOGGER TEMPLATE DESIGNED BY pipdig